Το Συμβούλιο της Επικρατείας, στο πλαίσιο της συνταγματικής επιταγής για παροχή αποτελεσματικής δικαστικής προστασίας, έχει συμβάλει ουσιαστικά στην ταχεία διεκπεραίωση των υποθέσεων που άγονται ενώπιόν του, με την προώθηση νομοθετικών ρυθμίσεων (π.χ. ν. 3900/2010, ν. 4055/2012, ν.4724/2014, ν. 4635/2019), αλλά και την λήψη μέτρων (π.χ. σχεδιασμός και υλοποίηση του ΟΣΔΔΥ ΔΔ) προς αυτήν την κατεύθυνση.
Αποτέλεσμα των ανωτέρω ήταν η εκκρεμότητα του Δικαστηρίου να μειωθεί από τις 36.000 υποθέσεις το 2010 στις 12.000 περίπου το 2020 και ο μέσος χρόνος διεκπεραίωσης μιας υπόθεσης να μειωθεί σημαντικά.
Ταυτόχρονα, η Διοίκηση του Δικαστηρίου αντλεί συνεχώς στοιχεία από το πληροφοριακό του σύστημα και, σε συνάρτηση με τους σχετικούς αξιολογικούς δείκτες, παρακολουθεί τις όποιες στρεβλώσεις παρουσιάζονται σε οργανωτικό επίπεδο και εντοπίζει αδικαιολόγητες αποκλίσεις στην ατομική απόδοση δικαστών, προκειμένου να λαμβάνονται όλα τα αναγκαία μέτρα για την αποτελεσματική αντιμετώπιση τέτοιων φαινομένων και, ειδικά, των καθυστερήσεων.-